Проект


Вітаю тебе, старшокласнику. 

Пропоную здійснити цікаву мандрівку лабіринтами мови. Нагода — 9 листопада. Це день, коли Православна церква вшановує пам'ять Преподобного Нестора Літописця – ченця Києво-Печерської лаври, першого історика Київської Русі, а Україна відзначає День української мови та писемності.

Як відомо, мова - це духовне надбання народу, це засіб спілкування,  за допомогою якого людина щодня взаємодіє з оточенням. У ній виявляється генотип нації, досвід буття, закладено код нації, її ментальність.
Формою існування мови є мовлення - практичний вияв мови, „мова в дії". Але, на жаль, наразі ми спостерігаємо понівечення мови у різних сферах життєдіяльності людини. Ми повинні не тільки помічати  помилки у мовленні, але й і виправляти, уникати їх, дбаючи про чистоту рідної мови та її подальшу долю...
Даний веб-квест покликаний привернути вашу увагу до мовного середовища; навчити помічати мовне сміття та уникати його у власному усному та писемному мовленні; формувати вміння відшукувати та впорядковувати мовний матеріал, досліджувати його та пояснювати причини появи мовного сміття в нашому житті, способи уникнення помилок у власному мовленні; врешті-решт, робота над проектом розширить ваші знання з мови. Вирушаймо у подорож, щоб більше дізнатися:
  •        чи справді  українська  мова є «молодшою сестрою» російської;
  •        якими двома абетками користувалися наші предки;
  •        які книжки читають наші співвітчизники;
  •        про цікаві факти з української історії та культури та багато-багато іншого.    
 Мета гри:  дізнатися більше про становлення й розвиток української мови та писемності. Привернути увагу до мовного середовища, яке нас оточує; вчитися помічати «мовний бруд» та уникати його у власному усному та писемному мовленні.
             Завдання:    створити веб-сайт або блог.
Відшукати та впорядкувати мовний матеріал, дослідити його та пояснити причини появи мовного сміття в нашому житті, способи уникнення помилок у власному мовленні.
Твої дії
1.Уважно прочитай мету веб-квесту.
2.Ознайомся з ролями, що пропонуються .
3.Обери на  сторінці "Ролі" ту діяльність, яка тебе зацікавила.
4.Ознайомся з інструкцією щодо проходження веб-квесту.
5.На наступних сторінках сайту ознайомся із завданнями та починай їх виконувати. 
6.Пройди випробування, які перевірять твоє вміння досягати мети.
7.Поділися набутим досвідом з іншими учасниками гри.
8.Створи у співпраці з іншими учнями  спільний  проект (Web-сайт, блог) і розмісти свої матеріали для вивчення й обговорення.
9.Ознайомся з результатами роботи твоїх однокласників.  
10. Підготуй звіт про виконану роботу (публікацію, комікси, вікі-газету, презентацію, таблицю  тощо).
                                                 Бажаю успіхів!



Ролі
Екскурсовод – фахівець, який розповідає про експонати музею. Повинен вивчити експонати в Музеї  книги і друкарства й підготувати відеоролик екскурсії музеєм.

 Мовознавець — науковець, що вивчає мову.
                                        
 Винахідливий - допоможемо собі вчитися.

 Журналіст (новинар) — особа, яка займається збором, створенням, редагуванням, підготовкою та оформленням інформації.  Повинен провести інтерв'ю серед ровесників і визначити рейтинг українських письменників.      
   
 Соціолог — фахівець, який вивчає суспільство та закони його розвитку. Повинен провести анкетування серед учнів 8-11 класів і дослідити, чи проявляють старшокласники школи інтерес до літератури. 

 Дослідники-коректори (досліджують помилки у зібраному матеріалі, пояснюють їх і виправляють). 

ІТ-фахівець — фахівець з інформаційно-комунікаційних технологій. Повинен створити веб-сайт або блог і розмістити на ньому матеріали, напрацьовані учнями інших груп.  

      
Екскурсовод
 
        Чи знаєш ти, що найбільша в Україні книжка  - "Українська абетка" - має 36 сторінок і її розмір становить 3 на 4 метри? Щоб її гортати, потрібно чотири особи, яких треба озброїти спеціальним пристроєм. Вага книжки - рекордсменки близько 250 кг, а коштує вона понад 20 тис. гривень! Надрукувало "Українську абетку" видавництво "А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА". А найменша книжка знаходиться в Музеї книги і друкарства України. Її розміри - 3 на 4 см. 
        Які етапи пройшло книгодрукування в Україні? 
        Щоб відповісти на це питання, вирушай до Музею книги і друкарства України.
 Мета: вивчи його матеріали.
Завдання: підготуй відеоролик екскурсії.



Мовознавець

Ми знаємо наскільки загадковий та цікавий світ нашої мови. Уміння володіти словом - талант, продемонструвати який можливо в рамках нашого веб- квесту: висувати гіпотези, доводити судження, вирішувати творчі завдання. Поринути в загадковий світ слів, зрозуміти їх справжнє значення, розвивати логіку та інтуїцію допоможуть наші завдання.


Для того, щоб удосконалювати розум, треба більше роздумувати, ніж заучувати.
                                                                              Рене Декарт, французький математик


Змінюються навколишній світ і ми, а разом з тим наші думки і світогляд. Змінилася і українська мова. Усім відомо, що будь-яка з живих мов майже вся складається з давніх і пізніх лексичних запозичень. Мови взаємодіють у часі і просторі. А оскільки вони змішуються і впливають одна на одну, то немає і бути не може жодного чистого, не змішаного мовного цілого. І очевидно ми є свідками розвитку української мови. Але чи збагачує її такий розвиток? А може це просто засмічення?
       Багато пишуть про русифікацію мови. А разом з тим із кардинальними змінами суспільства до наших з вами власних словників непомітно і поступово закрадаються слова з інших мов. І кількість їх зростає з року в рік на цілий окремий словник. Звичайно, якщо є необхідність назвати нові предмети, процеси і поняття, такі запозичення частково виправдані. Та часто «перегинають палку». І ми вже не висловлюємо шанування, а респектуємо, проводимо не відбір, а кастинг, на ринку продавець запевняє, що вибрана вами річ – то «чистий котон», засоби масової інформації і торгові агенти активно пропагують чуже свято «геловін», а напередодні чергових виборів нам наперебій пропонують результати сумнівних екзит-полів ….( продовжуйте самі).
         Не відомо, що в більшій мірі робить це можливим: чи то мода на іноземні слова і престиж англійської, чи демонстрація освіченості і неординарності, чи умови існування рідної української, або ж стереотипи сприйняття Заходу пересічним громадянином. Якою буде мова за 50 років? Чи житиме вона довго і щасливо або ж настане їй хепі-енд?
Отже, чи вважаєте Ви, що українська мова потребує захисту чи ні? Як Ви вважаєте?                                                                                                                                       Цікаві відомості про українську мову та писемність читай на сайтах:
Результатом твоєї роботи буде створений буклет Без мови немає держави.


Винахідливий

Допоможемо собі вчитися.

Людина освічена - та, яка знає, де знайти те, чого вона не знає.
                                                    Георг Зіммель, німецький соціолог

Не новина, що учні не люблять вчити правила... Але коли приходить час контрольної роботи, настає час поганих оцінок... Вихід?... Найдоцільніший варіант - ШПАРГАЛКА....Часто вчителі помічають їх, ставлять двійки...

Мета: придумайте шпаргалки у вигляді невеличких схем чи малюнків на 2-3 правила української мови, які важко, на Ваш погляд, запам'ятати. Найголовніше - вони повинні компактні та зрозумілі.

Завдання: поділіться досвідом.


Журналіст


Майбутні журналісти!
Ви, мабуть, дуже тонко відчуваєте рідне слово,
любите різноманітні сенсації.
Тоді ця роль вам підходить якнайкраще.
Бажаю успіхів у роботі!

Названо 10 найуспішніших українських книжок. Дізнайтеся, чиї твори займають верхні щаблі рейтингу, на сайті:
 

        
Якщо на початку 1970-х років підліток читав близько 40 книжок за рік, то юнинаш сучасник - лише десяток. Порівняно зі своїми ровесниками в європейських країнах українські школярі читають нині надзвичайно мало.



До чого призводить те, що діти мало читають?

 Вони:

· гірше навчаються;

· не можуть сформулювати своєї думки;

· мають дуже обмежений запас слів;

· неграмотно пишуть.
 А як справи з читацьким інтересом у твоїй школі?

Мета: дослідити, які книжки читають старшокласники твоєї школи.

Завдання:  проведи інтерв'ю і склади рейтинг письменників, які є найпопулярнішими у твоїй школі. Результати узагальни у формі таблиці чи діаграми.






Соціолог




Що ж, бути соціологом — це дуже відповідально. Від результатів твого анкетування залежить, наскільки точно ти виявив проблему.

Якщо говорити про значення книжки в житті українців, то, на жаль, доводиться визнати, що  читання книжок не є найбільшим їхнім захопленням.

За даними опитування 79,9% молодих українців вважають за краще проводити дозвілля, спілкуючись з друзями, 51% - граючи в комп'ютерні ігри, сидячи в інтернеті і слухаючи музику. 45,5% вважають за краще займатися домашніми справами. І тільки 43,8% вказали, що у вільний час беруть у руки книжку, газети або журнали.
На сайті:
прочитай, хто, як і навіщо купує книжки в Україні.





Мета:  вивчити рівень читацьких зацікевлень старшокласників.    
Завдання:  серед учнів 8-11 класів проведи анкетування, яке визначить, як часто читають старшокласники у твоїй школі. 


ЗАПИТАННЯ АНКЕТИ
1.Чи любиш ти читати?
Так
Ні

2. Крім книжок за шкільною програмою, художню  літературу ти читаєш
щодня
тричі на тиждень
один раз на тиждень
не читаєш

3. Яку літературу ти любиш читати?
Про кохання
Детективи   
Фантастику  
Наукову


4. Постав цифри 1, 2, 3, 4 напроти видів діяльності залежно від того, якій із них ти надаєш перевагу. У вільний час ти більш охоче:
читаєш;
 спілкуєшся з друзями;
 граєш у комп'ютерні ігри;
займаєшся домашніми справами. 
               

Підрахуй відповіді на кожне запитання. Узагальни результати в графіку чи діаграмі. Зроби короткі висновки за результатами анкетування. Створи буктрейлер улюбленої книги.
 










Дослідники-коректори

Ми не байдужі до всього, що нас оточує, що промовляє з великих рекламних щитів, оголошень, вивісок...

Отож, головним вашим завданням стає спостережливість під час прогулянок містом, подорожей, перегляду ТБ. Ви можете фотографувати, знімати на відео. А потім матеріал, який накопичили, слід систематизувати, проаналізувати, спираючись на цінний дороговказ - довідники, словники з української мови тощо

 


Мета:  розвивати відчуття мовного смаку, виробляти імунітет проти суржика. 

Завдання: випиши з рекламних листівок і плакатів, виконаних українською мовою, допущені помилки, систематизуй їх і за зібраними  матеріалами    і створи або фотозвіт, або презентацію, або короткий відеоролик.           



ІТ-фахівець



Ти «айтішник»? Чудово, адже без твоєї допомоги всі цікавинки, зібрані товаришами й однокласниками, залишиться мертвою й ніким не прочитаною інформацією! Є пропозиції, як зробити цю інформацію доступною для всіх зацікавлених? Ти можеш створити блог або сайт, у будь-який інший спосіб надати ІТ-підтримку учасникам гри. Мерщій приступай до роботи! Хай твій проект буде самобутнім і цікавим!


  
Бажаю успіхів!

Результати веб-квесту

Екскурсоводи




Журналісти


Дослідники-коректори


Мовознавці


Соціологи




Немає коментарів:

Дописати коментар